X
تبلیغات
:: وبلاگ سوخته دل :: - غفلت سرچشمه غیبت
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

 او خواهد آمد ...

گفتم که روی ماهت از ما چرا نهان است؟   گفتا تو خود حجابی ور نه رخم عیان است !

 

بی شک زمانی که قصد داریم موضوعی را مورد بحث قرار داده و جوانب مختلف آن را بسنجیم، شایسته است ابتدا ابعاد مختلف آن را دقیقاً شناسایی و درک نماییم تا بتوانیم تحلیل کامل و جامعی از آن موضوع داشته باشیم.

در فرهنگ معین مقابل عبارت غیبت از عناوین « ناپدید شدن » ، « نهان بودن » و « دور شدن » نام برده شده است. آنچه که پس از مشاهده این عبارات به ذهن خطور می نماید این است که علت و سرچشمه اصلی غیبت چیست ؟ و چه دلیل قابل پذیرشی برای نهانی و دوری حجت خدا از بشریت وجود دارد ؟

بی تردید خداوند متعال هیچگاه بشر را بدون حجت الهی نخواهد گذاشت . چرا که چنین رخدادی بر خلاف صفات رحمانیت و رحیمیت الهی است . همانگونه که در بسیاری از احادیث و روایات نیز به این مطلب اشاره گردیده که هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نخواهد گشت . پس بی تردید حضور حضرت ولی عصر (عج) در جامعه بشری حضوری فیزیکی و تأثیر گذار است. چون در غیر این صورت ارکان عالم هستی از هم گسسته خواهد شد.از حضرت امام صادق (ع) روایت است که فرمود: « مردم امامشان را نخواهند یافت ، پس او با آنان به موسم حج حاضر می شود و ایشان را می بیند ، ولی آنها او را نمی بینند». (۱)

به راستی چه امری موجب شده تا بشریت نتواند حضور این سرچشمه فضل الهی را در کنار خود درک نماید؟

در این باب دلایل متعددی را ذکر نموده اند که در یک نگاه می توان آنها را به دو دسته اصلی تقسیم نمود. اولین و مهمترین دلیل غیبت آن است که برای ما بیان نگردیده است و با ظهور آن حضرت روشن و مبرهن خواهد شد. شیخ صدوق به سند خود از عبدالله بن الفضل هاشمی روایت کرده که گفت : شنیدم امام جعفر صادق (ع) فرمود: به تحقیق که صاحب این امر را غیبتی است و گریزی از آن نیست که در زمان غیبت هر فرد باطل جویی به تردید می افتد. عرض کردم: چرا؟ فدایت شوم! فرمود: به خاطر امری که فاش کردن آن به ما اذن داده نشده است.(۲)

اما دومین قسم از دلایل سلب توفیق رؤیت آن حضرت ، عوامل و دلایلی است که توسط ائمه معصومین (ع) برای ما بیان گردیده و عقل محدود بشری در حال حاضر ظرفیت درک آن ها را دارد. عواملی همچون امتحان و آزمایش بندگان ، جلوگیری از ضایع گردیدن ودایع الهی ، ترس از کشته شدن آن حضرت ، قبایح و زشتی اعمال ما و دلایل دیگری که شرح تمامی آنها در این بحث اجمالی نمی گنجد.

اما اگر بخواهیم تمامی دلایل ظاهری غیبت را در یک عبارت و در یک کلمه جمع بندی نماییم، شاید بتوان عنوان «غفلت» را مناسب ترین کلمه دانست.که اگر غفلت آدمی نبود ، خداوند متعال هیچگاه نعمت دیدار مولا را از بندگان سلب نمی نمود ؛ چرا که خلاف این امر با ذات الهی متناقض است. غفلت همان مصیبت عظمایی است که بشریت از آن هنگام که هابیل به دست برادر غفلت زده و عصیان کار خود – قابیل – مظلومانه کشته شد، به آن گرفتار شده و همچنان دامن گیر انسان است. به یقین مهمترین علت ارتکاب گناه و خطاهای انسان نیز همین غفلت است. چرا که در اکثر مواقع انسان پس از انجام اعمال ناصواب ناگهان به خود آمده و از کرده خود پشیمان می گردد.پس غفلت است که با بستر سازی برای خطاهای بشری، زمینه غیبت آخرین حجت الهی را فراهم نموده و ادامه آن را نیز موجب می گردد. بزرگترین حجت بر این مدعا کلام خود آن امام غایب از نظر است . آنجا که در توقیع خود به شیخ مفید چنین می فرماید : « و اگر شیعیان ما – که خداوند در اطاعتش آنان را یاری دهد – در وفای پیمانی که از ایشان گرفته شده مصمم و جدی باشند، نعمت لقای ما از آنان به تأخیر نمی افتد و سعادت دیدار ما با معرفت کامل و راستین نسبت به ما تعجیل می گشت. پس تنها چیزی که ما را از آنان پوشیده می دارد همانا چیزهای ناخوشایندی است که از ایشان به ما می رسد و از آنان انتظار نمی رود ». (۳)

 

امان از لحظه غفلت که تو شاهدم هستی ...

 

و من الله التوفیق                        

                                                                                   م-ض  شعبان ۱۴۳۰   مرداد ۸۸               

پی نوشت :

۱-بحارالانوار  :   ۱/۲۴۵

۲-علل الشرایع  : ۵۲/۱۵۱

۳-احتجاج  :  ۲/۳۲۵

 

    دریافت مقاله بصورت فایل متنی  

نوشته : دلسوخته    نظرات :
به روایت لینک:
حسینیه مجازی : [ بازدید ]
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری : [ بازدید ]
.::::::هیئت فرهنگی مذهبی:::::. .::::::عشاق المهدی سمنان:::::. : [ بازدید ]
گروه فرهنگی مولاتی رقیه : [ بازدید ]
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز : [ بازدید ]
بچه های قلم : [ بازدید ]
ادامه لینکها ...
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی این مجموعه برای صاحب اثر محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.